Ринок меблевих товарів за останні роки скоротився в декілька разів. Наразі середньостатистичний українець не може з легкістю придбати той предмет меблів, який він бажає. Основна причина такої фінансової скрути – значне підвищення вартості товарів та собівартості виробу. І тенденції такі, що найближчим часом немає жодних перспектив щодо уповільнення темпів підвищення цін.
Для порівняння слід привести обсяги ринку меблевого виробництва на 2014 та 2021 роки. Наприклад, у 2014 році ринок можна було оцінити в 1,4 млрд доларів, коли за результатами минулого року виробництво досягло лише 570 млн грн.
Причин такої ситуації кілька. Серед основних факторів, які впливають на ринок меблів, можна зазначити загальну кризу в економіці та низький рівень доходу населення. Крім того, останнім часом спостерігається значний відтік громадян України, тобто активне населення держави покидає територію. Відповідно, попит на вітчизняному ринку значно зменшується, що впливає значним чином на обсяги пропозиції.
Аналітики порівняли середній рівень доходу населення та вартість меблів в державі. За підрахунками отримано наступні результати: середній українець більшість своїх доходів витрачає на сплату комунальних послуг та придбання товарів першої необхідності. На купівлю той самої меблі залишається лише 2%. Це приблизно 360 грн. Зрозуміло, що зазначеної суми недостатньо для придбання меблів. З урахуванням такого рівня платоспроможності не дивно, що ринок меблів значно скорочується.
Якщо подивитися на загальноєвропейські тенденції, то вони аналогічні. Щорічно меблеве виробництво скорочується на 10-15%. В Україні ситуація трохи гірша, але ми рухаємося в тому ж напрямку. При цьому найбільші збитки спостерігаються у малого та середнього бізнесу. Оскільки сировина та виробничі потужності значно підвищилися в ціни, то деякі невеликі виробництва взагалі припинили свою діяльність. Працювати в такій ситуації вони не мають ніякої змоги.
Стосовно прогнозів на 2022 рік, то вони невтішні. Кардинально ситуація точно не покращиться, а тенденції щодо скорочення меблевого виробництва будуть зберігатися й надалі. Головна проблема поточного року – це значне подорожчання собівартості виробу. Наприклад, вартість деревини та фурнітури в усьому світі не стабільна, вона то підвищується на 10-15%, то зростає в кілька разів. Все це впливає на вартість кінцевого продукту. Минулого року нестабільність ринку сировини призвела до підвищення вартості меблів на 30%.
Також за останні роки змінилася й структура ринку. Якщо раніше українці могли купувати меблі різних цінових сегментів. То наразі більшість українців надають перевагу економсегменту. Оскільки такий варіант не є оптимальним для великих виробництв, то стає зрозумілим чому вітчизняні виробники розпочали працювати на експорт готової продукції. Вітчизняний ринок залишається без пропозиції, без якісної продукції та з достатньо обмеженими перспективами щодо відновлення.
Експерти бачать і проблему в тому, що меблеві компанії не звикли вести боротьбу за свого споживача. Раніше попит був стабільний, а тому вони могли спрогнозувати обсяги реалізації. Наразі продавці меблів та самі компанії повинні конкурувати на постійній основі з продавцями інших товарів, наприклад, техніки. А алгоритми роботи в них зовсім інші. Покупці наразі ж не можуть одночасно купувати й техніку, й меблі, й оплачувати відпочинок. Це проблема не лише ринку меблів, це глобальна проблема.