З кожним роком кіберграмотність користувачів банку стає кращою, а тому і шахраї вигадують більш правдоподібні методи для своїх махінацій. Ми розповімо, як не потрапити до лап зловмисників та захистити власні фінанси.
Навіщо шахраї видають себе за банк?
Аферисти телефонують не тільки від імені фінансової компанії, а й прокуратури, податкової служби, Бюро Кредитних Історій та інших організацій, так чи інакше пов’язаних з законом та фінансами. Таким чином шахраї намагаються змусити людину відчувати паніку та думати, де ж вона допустила помилку.
Що робити при такому дзвінку?
Якщо з вами починають говорити про гроші, не варто нічого відповідати та сперечатись. Деякі аферисти можуть записувати дзвінок і потім перемонтовувати ваші слова на свою користь. Одразу ж кладіть трубку та самостійно дзвоніть на офіційну службу підтримки вашого банку чи тієї установи, за співробітників якої намагались себе видати шахраї. Телефон можна знайти на офіційному сайті компанії.
Так, якщо вам справді дзвонили з банку, така пильність може здатись параноїдальною. Але все ж варто застрахуватись. Зловмисники часто використовують програми, які замінюють справжній номер на підробний. Іноді злочинці навмисне купують номери, які схожі на банківські чи державні та наймають операторів зі схожою манерою розмови.
Звідки у шахраїв мій номер та дані?
Аферисти готуються до своїх операцій завчасно. Вони дізнаються всю інформацію про жертву. Більшість даних вдається вилучити з відкритих джерел — люди самі активно висвітлюють своє життя в соцмережах та додатках для знайомств. Іноді шахраї користуються фішинговими посиланнями (наприклад, розсилка про розіграш в магазині електроніки тощо).
Як працюють аферисти?
Найчастіше шахраї дзвонять пізно ввечері, вночі або рано вранці у вихідні дні, коли людина спить і не може швидко зорієнтуватися. Злочинець представляється співробітником банку та повідомляє про підозрілу операцію, яка вимагає негайних дій з боку клієнта. Зловмисник говорить швидко та впевнено, використовує професійні терміни і навіть використовують фонові звуки для імітації роботи кол-центру.
Але шахраїв дещо відрізняє від справжніх робітників служби підтримки — вони спілкуються ніби у наказовому фоні, тиснуть на жертву. Зазвичай шахраї розповідають, що якщо клієнт терміново не повідомить дані картки, ПІН-код або одноразовий пароль із SMS-повідомлення, то прямо зараз станеться щось непоправне. Звісно ж, ніякої терміновості у такому питанні бути не може. Банк в праві заблокувати карту самостійно за підозрілі дії, тому всі питання з оператором вирішуються в спокійному темпі та тоні розмови.
Якщо злочинцям вдається дізнатися потрібні хм дані, вони отримують доступ до рахунку та знімають з нього всі гроші. При цьому клієнт сам проговорює інформацію, а тому повернути через банк гроші не вийде.
Як захистити свої гроші від шахраїв?
Для забезпечення захисту від зловмисників ми радимо:
- Дзвонити лише на офіційні номери організацій, не передзвонювати шахраям на вказані ними номери.
- Якщо вам дзвонять із банку, фінансової організації чи держоргану, уточніть ПІБ та посаду того, хто телефонує, і скажіть, що передзвоніть йому самі. Покладіть слухавку та ВРУЧНУ наберіть офіційний номер організації.
- При вхідному дзвінку ні в якому разі не надавайте CVC/CVV-код на звороті карти, коди з СМС та ПІН-коди. Дані можна передавати у тому разі, якщо ви самостійно подзвонили на гарячу лінію.
- Не панікуйте. Шахраї намагатимуться вас підганяти у рішенні. Насправді ж, досить рідко банк вимагатиме від вас такої термінової відповіді.