Банківські картки мають кілька ступенів захисту. Це проведення операцій по пін-коду, обмеження максимальної суми платежу (якщо передбачений безконтактний спосіб) і підтвердження операцій онлайн кодом з СМС. При підключеному мобільному банку користувач отримує СМС-повідомлення про всі списання по карті або ж push-повідомлення на телефон, якщо встановлено мобільний додаток і активована ця опція.
Якщо карта викрадена або її платіжні дані потрапили до рук зловмисників, ви відразу дізнаєтеся про операції і спроби списання коштів та зможете заблокувати її. А що робити, якщо ви втратили карту?
Якщо карту втрачено

При виявленні зникнення карти, перше, що треба зробити, – заблокувати її. Найшвидший спосіб – блокування за допомогою мобільного додатку. Зараз для всіх карт доступне тимчасове блокування, його можна зняти, якщо карта знайдеться. Поки карта заблокована, її неможливо використовувати. Зазвичай, ця дія не вимагає зусиль та робиться в один клік. Доступ до платіжних додатків з прив’язаними банківськими картами можливий тільки після розблокування телефону тим способом, який встановив користувач. Рекомендується вибирати найбільш персоналізовані варіанти захисту: відбиток пальця або скан райдужної оболонки.
Також можна вивести всі кошти на іншу карту або депозит для запобігання використання коштів зловмисниками.
Згадайте, коли ви останній раз тримали свою карту в руках. Можливо, ви могли забути її в машині, дати комусь із членів сім’ї, залишити на касі: запитайте рідних, огляньте будинок, сумки, машину. Подивіться СМС про списання – це допоможе згадати, де ви користувалися картою останній раз. Якщо це магазин, поверніться і запитайте, чи не залишали ви карту. Як правило, в магазинах встановлено відеоспостереження, можна попросити запис.
Якщо ви могли залишити карту в банкоматі, зателефонуйте в банк і назвіть адресу, де встановлений банкомат – співробітник передасть ваше повідомлення в службу безпеки. При обслуговуванні банкомату він буде перевірений, і, якщо карта залишилася в ньому, її повернуть. Але пам’ятайте, що банкомати забирають залишену карту через 45 секунд, і весь цей час вона доступна стороннім, її можуть вкрасти.
Якщо карту викрали

Користувач не завжди пам’ятає, де загубив карту. Можливо, її могли викрасти зловмисники разом з гаманцем або ж забрати залишену в банкоматі карту. Якщо ви бачите сповіщення про нещодавні операції, які ви не проводили – вашу карту викрали. В цьому випадку треба якнайшвидше провести ряд дій:
- Зв’яжіться з банком. Напишіть або зателефонуйте в банк і скажіть, що злодії вкрали карту і витратили з неї гроші. Співробітник банку уточнить, які платежі зробили шахраї, і оформить заявку на оскарження операцій по карті.
Оскарження операцій – довгий і складний процес. У ньому задіяні банк-емітент, банк-еквайр і платіжна система. В ході претензійної роботи банку можуть знадобитися додаткові дані, тому співробітники можуть з вами зв’язуватися декілька разів.
- Зверніться до поліції. Якщо крадіжка сталася за кордоном, треба йти в найближчий до місця події поліцейський відділок і писати заяву про крадіжку. У заяві вкажіть номер викраденої картки та адресу, де шахраї нею розплачувалися. Якщо не пам’ятаєте номер, запросіть в банку офіційний документ для поліції з інформацією про платежі по карті. Якщо крадіжка сталася в Україні, візьміть в поліції талон-повідомлення. Сфотографуйте цей талон і відправте в банк по електронній пошті або в чаті.
- Оформіть заяву на відмову від операцій. Скачайте на сайті банку або попросіть співробітника надіслати заяву про відмову від операцій по карті. У заяві перерахуйте спірні платежі і вкажіть причину відмови. Прикладіть будь-які документи, які доведуть, що в той момент ви не могли провести операції з картою. Кожну справу розглядають живі люди, єдиних вимог до документів немає.
Відновлення карти
Прийшовши в банк для подачі заяви про втрату картки, ви відразу ж залишите заявку і на перевипуск карти. Якщо ви перебуваєте далеко від міста, в якому отримували пластик, то можна звернутися в найближче відділення вашого банку. Співробітники цієї філії відішлють вашу заяву до підрозділу, яке видало карту. Не забудьте вказати, де саме хочете отримати нову картку. Деякі банки дають можливість замовити карту кур’єрською доставкою.
За другий та наступні дострокові перевипуски карти зазвичай береться плата до 100 гривень, її можна списати з рахунку або внести готівкою.
Термін виготовлення нової картки у всіх банках різний, але найчастіше доведеться чекати від однієї доби до двох тижнів. Номер карткового рахунку залишиться колишнім, а ось номер самої картки та ПІН-код, як правило, будуть іншими.
Поради щодо безпеки

Щоб зменшити можливість проведення шахраями фінансових операцій з вашою картою, ми радимо дотримуватись простих рекомендацій для захисту фінансів:
- Ніколи не залишайте карту на видному місці. Особливо якщо ви знаходитесь у великій компанії або місці великого скупчення людей;
- Не зберігайте картку та ПІН-код разом. Ні в якому разі не пишіть ПІН-код прямо на карті. Це дає шахраям одразу всі ключі до проведення фінансових операцій з вашою картою;
- Заздалегідь запишіть в телефонну книжку телефон Служби допомоги банку, щоб не шукати його в паніці;
- Знімаючи гроші в банкоматі або оплачуючи покупки карткою, закривайте клавіатуру рукою при введенні ПІН-коду;
- Поставте більш надійний спосіб авторизації в банківському додатку на смартфоні (відбиток пальцю або розпізнавання обличчя);
- Можна поставити додаткове підтвердження платежів за допомогою телефону;
- Якщо карта загубилась, одразу ж заблокуйте її в додатку. Зловмисник не зможе проводити з нею операції, а ви зможете перевипустити карту тоді, коли вважатимете за потрібне.