Управління власним бюджетом — завдання не з простих. Особливо справа це стосується людей, які не мають стабільний дохід і будь-яка зайва трата може принести за собою негативні наслідки.
Багато людей дають раду витрачати менше, ніж заробляєш. Данна рада прекрасно звучить тільки як теорія, коли на практиці кожна людина стикається з труднощами і спокусами, і ніхто не застрахований від діри в бюджеті. Проте будь-який хоч трохи пристойний бюджет (звичайно, якщо ви заробляєте менше прожиткового мінімуму, то ніякі хитрощі особливо не допоможуть) можна конвертувати в постійний профіцит. Потрібно тільки вміти контролювати доходи і витрати, підходячи до цієї справи комплексно і з розумом.
Головні правила фінансової грамотності
Насамперед проаналізуйте яку суму ви заробляєте в місяць найчастіше. Як це зробити, якщо дохід нестабільний? Досить просто — взяти усереднений показник за певний проміжок часу (півроку, рік), відняти від нього 30%, залишивши їх на непередбачені витрати. Цією сумою ви і можете розпоряджатися.
Друге правило, але не менш важливе — стежити за будь-якими транзакціями. Хорошим варіантом буде установка спеціальної програми або просто ведення таблиці, в якій будуть фіксуватися щомісячні витрати. Починається новий місяць — заводите нову таблицю.
Правило номер три — заведіть блокнот і впишіть туди свої мінімальні потреби. В обов’язковому порядку включите в список кошти, які ви витрачаєте на проживання і харчування. Для того, щоб не мати потребу в грошах і бути завжди з повною кишенею, заробляти потрібно приблизно в 2-2,5 рази більше, ніж ця сума. Якщо домогтися цього не виходить, слід обчислити, в якій саме області відбуваються основні витрати.
Останнє правило але найголовніше — створіть собі власну фінансову допомогу. У кожного в житті настає «чорний день», і завжди потрібно мати зайві запаси під рукою. Часто на фрілансі буває таке, що замовники пропадають на деякий час і у вас нестача замовлень, а отже, і коштів. Радимо відкладати близько 1/10 від щомісячного доходу. Так, за рік можна накопичити більш-менш пристойну суму, яка дозволить пережити кризовий період в разі його настання.
Для фрілансера дуже важливо вміти визначати пріоритети. Наприклад, якщо потрібно придбати не одну річ, а кілька, почати потрібно з тієї, придбання якої не може чекати, відклавши наступну покупку на якийсь час.
Висновки
Щоб криза не мучала вас, і ви були спокійні, якщо раптом настане чорний день — розумно витрачайте свою зарплату, чітко розподіляючи необхідні покупки в цьому місяці. Відкладіть гроші на проживання і на відпочинок. Це будуть дві різні суми, які ви не повинні перевищувати.
Підходьте до цього питання так, ніби ви платите зарплату самі собі. По суті ви і є свій бос, бухгалтер і фінансовий директор, так що зобов’язані знати всі доходи і витрати.