Іноді стається так, що позичальник оформлює швидкий кредит на вигідних умовах для економії. Але потім звертає увагу, що сума до виплати значно більше, ніж він очікував. Розповідаємо, які послуги нав’язують МФО і чи можна від них відмовитись.
Які послуги мають бути безкоштовними, але МФО часто вимагають за них гроші?
Кредитори не мають права нараховувати плату за послуги, без яких оформлення кредиту стає неможливим. Однак, деякі компанії включають їх у вартість незаконно.
Перевірка банківської картки
Компанії повинні перевіряти особистість позичальника і звіряти з тим, на кого зареєстрована банківська карта. Процедура необхідна для уникнення шахрайських дій. Проте, хоч послуга і є необхідною, вона також має бути безкоштовною. Деякі МФО додають до вартості кредиту 20-30 гривень за перевірку карти.
Аналіз кредитної історії
Перевірка кредитної історії також є необхідною. За перевірку БКІ вимагає від 30 до 500 грн (в залежності від реєстру). Ці збитки повинна покривати сама МФО, не перекладаючи відповідальність на позичальника. За законом, якщо організація діє у своїх інтересах, брати плату з клієнта вона не має права.
Також компанії можуть пропонувати послугу перевірки кредитної історії як окрему послугу, замовчуючи те, що клієнт може самостійно перевірити КІ двічі на рік без плати.
Передача даних про позику декількома БКІ
Після оформлення позики компанія повинна надсилати інформацію про це в як мінімум в одне бюро кредитних історій, а як максимум — в усі. Просячи плату з клієнта, МФО можуть заявляти, що покращать таким чином кредитну історію позичальника, щоб в майбутньому йому було легше взяти гроші в кредит.
Насправді МФО діє у власних інтересах. Чим більше даних вона передає у певне бюро, тим дешевшими їй обходяться його послуги, наприклад кредитні звіти про потенційних позичальників. За таких умов компанія повинна самостійно сплачувати цю послугу.
Комісія за переказ грошей
Мікрофінансові організації часто не враховують комісію за перерахування коштів на карту клієнта. Іноді комісія сягає до 4% від суми переказу. За цю послугу вони також не мають права брати гроші, адже клієнт не може отримати кошти без цієї процедури, тобто вона є невідривною від оформлення позики.
Що робити, якщо МФО бере комісію за послуги, які мають бути безкоштовними?
Важливо не мовчати та обговорювати питання з представниками МФО. Покажіть, що ви знаєте закон і відстоюйте власні права. Не забувайте, що в разі відмови ви просто можете звернутись до іншого кредитора, а ця компанія просто не отримає ще одного клієнта. Тобто ви для компанії більш значущі, ніж компанія для вас.
Якщо гроші вже було списано, наполягайте на їх повернення. При відмові скаржтесь фінансовому омбудсмену. Він не бере гроші за свої послуги в подібних ситуаціях. Його рішення еквівалентні постанові судді.
Також можна звернутись в Нацкомфінпослуг і заявити про порушення кредитором ваших прав. Є високий шанс, що державний орган оштрафує МФО.
За які послуги компанії мають право брати комісії?
Також МФО пропонують і законні платні послуги. Але треба зазначити, що клієнт може відмовитись від них без наслідків для кредиту.
СМС-інформування
В деяких організаціях інформування про платіж, що наближається, є безкоштовним. Інші компанії надають послугу платно, про що вказують заздалегідь. Якщо ви не хочете переплачувати за інформування, поставте собі нагадування на телефоні та зекономте гроші.
Страховка
Буває, позичальників запевняють, що без поліса страхування життя та здоров’я гроші у борг їм не дадуть. Це неправда, за правилами МФО гроші може отримати будь-який дієздатний громадянин України у зазначених компанією вікових рамках. Страхування не впливає на рішення по кредиту.
Проте іноді страховка вигідна позичальнику, тому її є сенс оформити. Наприклад, якщо він бере кредит на велику суму грошей і хоче бути впевненим, що зможе повернути борг навіть якщо щось станеться. В такій ситуації клієнт самостійно може обрати страхову компанію та тип полісу, а не купувати те, що пропонує йому МФО.
Допомога юристів та медиків
МФО можуть нав’язувати клієнтам передплати послуг своїх партнерів. Це може бути юридичний супровід, телемедицина, екстрена техдопомога на дорогах та будь-які інші консультації та послуги.
За позичальником завжди повинно залишатись право відмовитись, адже ці послуги можуть йому ніколи не знадобитись. Перед оформленням подібної пропозиції варто впевнитись, чи дійсно вона необхідна.
Як не переплатити за мікропозику?
Важливо оформлювати кредит, коли є хоча б невеликий запас часу. Якщо клієнт поспішає, то він може навіть не звернути увагу на додаткові плати. За законом позичальник має п’ять днів на вивчення договору перед його підписанням. Умови кредитування в документі за цей час не можуть змінюватись.
Уважно читайте договір та запитуйте службу підтримки про всі незрозумілі пункти в ньому. Перевіряйте наявність проставлених галочок під платними послугами — недобросовісні компанії можуть проставляти їх заздалегідь і очікувати неуважного клієнта, який підпише документ у такому вигляді.
Подивіться, чи не включені інші додаткові сервіси до вашої заявки на кредит і чи не входять до пакета документів окремі договори, наприклад страхування.
Пам’ятайте, що краще витратити додатковий час на вивчення договору і не переплатити, ніж витратити більше грошей на непотрібні послуги.